Filosofi - Matrix

Filosofi - Matrix

Roligt att ha en anledning till att se trilogin ännu en gång. =)

 7. Reflektion och värdering: Anser du att verkligheten i själva verket är medvetande och gestalter i medvetandet?

Jag tror att omvärlden existerar, utanför mitt medvetande. Men visst är det en möjlighet att det jag tror är verkligt bara är en illusion. Kanske lever vi i ett ”Matrix”, en programmerad drömvärld. När vi drömmer är vi inte medvetna om att vi drömmer och kanske är det vi tror är verklighet, bara också en dröm. Jag tror dock att verkligheten vi ser också är verklighet. Fast vad är verkligt? I Matrix säger Morpheus att det våra sinnen upplever bara är elektriska impulser som skickas till hjärnan. Jag tycker Kant hade en poäng i att - det enda vi kan ha kunskap om, är hur världen ser ut genom våra ögon, så även om vi lever i samma värld så ser vi den lite annorlunda.

18. Reflektion och värdering: Tar du för givet att vi lever i en gemensam värld? Eller undrar ibland om den är en illusion?


Det är klart man ibland funderar på om alla bara är karaktärer i dataspelet ”Johns world”. Ungefär som människor spelar dataspelet sims, så är vi själva bara en karaktär på en skärm. Jag tror ändå att vi lever i en gemensam värld. Jag kan dock inte hitta några bevis för detta utan det är bara min tro.

27. Reflektion och värdering: Anser du att förrädaren gör rätt som väljer det sköna livet i matrix?


Det är ju aldrig rätt att förråda, men om man skippar förräderidelen, så tycker jag att man ska få välja huruvida man vill leva i sanningen eller i en programmerad värld. Är man inte lycklig i den riktiga världen så kanske det känns meningslöst, kanske det är fel ord med tanke på vad the Matrix egentligen är. Det han gör kan väl jämföras med självmord. Han finner ingen mening med att vara där när han bara är deprimerad. Han säger t.ex. ”Ignorance is bliss”, ungefär att det man inte vet, mår man inte dåligt av. Jag skulle nog vilja leva i sanningen, men det är klart att man kanske skulle känna annorlunda om man inte var lycklig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0