Filosofi - Språkfilosofi

1. Reflektion och värdering: Anser du att vi sällan lyckas få andra att förstå vad vi menar? Vad beror det på tror du?

Ja, ofta så kan jag känna det som att jag försöker förmedla en tanke eller känsla utan att personen som lyssnar verkar förstå eller kunna ta till sig det på det sätt jag menar. Vissa få människor känner man det med som att de är på precis samma våglängd, och då verkar de alltid förstå hur man menar. Jag upplever det som att vi ”talar samma språk”, hur klyschigt de än må låta. Det skulle kanske kunna bero på gemensamma erfarenheter eller helt enkelt någon slags gemensam syn på världen.

 

12. Reflektion och värdering: Anser du att vi måste veta hur de personer tänkte som en gång skrev texterna, för att rätt kunna tolka texterna?

För att förstå hur författaren själv tänkte tror jag att det är en förutsättning. Precis som vi lättare förstår en kultur om vi träffat människor från den, förstår vi lättare en text om vi känner till bakgrunden. Däremot tror jag ändå att en text kan ha flera betydelser och att den kan betraktas från olika synvinklar, och på så vis betyda olika saker för olika människor. Men man måste veta något om hur författaren tänkte för att förstå dennes budskap.

 

 

21. Reflektion och värdering: Anser du att tolkningen av teckningarna av Muhammed skulle kunna vara annorlunda för dem som protesterar med våld och mord? Skulle Gadamers lyssnande kunna hindra konflikten?

Innan de fördömer oss och vårt sätt att handla bör de sätta sig in i vår syn på världen och vad som är tillåtet för oss. De borde försöka förstå hur vi på ett annat sätt har skiljt media från religion och att vi när vi gör det inte ser det som en skymf mot någon. På samma sätt bör vi sätta oss in i hur de har uppfostrats och hur de kan uppleva en sån här sak. Exempelvis hur de kan uppleva det som att vi bara svartlistar och idiotförklarar dem, hela konflikten bygger enligt min mening på en bristande vilja att försöka förstå varandra.

Kommentarer
Postat av: De du

hahahahahahahahaahhahahahahahah dåligt

2009-10-01 @ 08:06:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0