Filosofi - Tid och evighet

Tid och evighet


8. Anser du att tankar om livet kan bli gammalmodiga?

Jag anser att tankar om livet kan bli gammalmodiga. Jag tycker att religioner som har synen att man ska följa Gud jättestrikt och att man inte får göra allt man vill är gammalmodiga. Jag anser att man ska njuta av livet och inte slösa bort det på någon Gud.

Jag menar inte att det är gammalmodigt att tro på Gud, men om det innebär att man bor i kloster och avstår från njutelser i livet, så anser jag att det är ett gammalmodigt tankesätt om livet. Kanske är det detaljer inom en religion som är gammalmodiga. För lika väl som det finns gammalmodiga tankar, finns det odödliga tankar. Ett exempel är att man ska behandla människor som man själv vill bli behandlad. Ingen kan säga att det inte stämmer.



13. Anser du att det förflutna lever med oss idag?

Det förflutna lever med oss i allra högsta grad. Det är det som formar våra personligheter, allt vi varit med om och vad vi upplevt. Man säger t.ex. att "man lär sig av sina misstag", alltså att vi undviker att göra samma misstag två gånger.

Freud var i så fall ute och cyklade när han kom med sina teorier om att erfarenheter från barndomen kan vara en orsak till psykiska störningar senare i livet.

Om vi ser till världens förflutna så är det samma sak, för egentligen går vi bara i andras fotspår. Jag spelar gitarr som flera miljoner har gjort tidigare, jag uppfann ju inte gitarren.





14. Anser du att allt har blivit bättre? Eller har något blivit sämre än förr? Har t.ex. barnen det bättre i vårt samhälle?

Det mesta har faktiskt blivit bättre. Vi har ju utvecklat vårt samhälle. Ett exempel är ju kommunikationen. Nu kan vi ha kontakt med släkt och vänner över hela världen. Vi kan ta oss över atlanten på några timmar. Vi har det helt enkelt väldigt bekvämt. Visst finns det många problem också, t.ex. så blev man väl inte mobbad för att man inte hade en mobil för 300 år sedan, men då fanns det säkert andra saker. Jag tror att människorna förr i tiden var lika lyckliga som människorna idag. En undersökning visade att buddhister var det lyckligaste folket och de har inga datorer eller tv-apparater. Jag anser att det mesta har blivit bättre. Vi har ett mycket bekvämare liv nu och vad det gäller barnen så tror jag att de har det lika bra nu som de hade då. Även om prostitution bland barn förekommer nu för tiden så fanns det säkert lika hemska saker för 300 år sedan.

Människan är väldigt snabb på att anpassa sig. T.ex. om jag promenerar till vänner och jobbet så blir det jobbigt efter ett tag, så jag köper en cykel, då är det så skönt och det känns inte alls jobbigt att cykla flera kilometer eftersom det går så fort i jämförelse med att promenera, men efter ett tag så tycker jag att det blir jobbigt att cykla så då köper jag en moped. Nu går det verkligen fort att ta sig till olika platser utan att behöva anstränga sig. Mycket bekvämare än cykeln. Men återigen blir jag less på mopeden och det känns jobbigt att behöva köra moped till affären. Till slut skaffar jag mig en bil och då är alla problem ur världen, man blir inte ens blöt om det regnar, men efter någon månad känns det jobbigt att behöva sätta sig i bilen och köra hela vägen till jobbet.

Det jag menar är att allt är relativt. Likaså nu som då. För flera hundra år sedan tyckte de att det var lite smådrygt att gå två mil till brunnen för att hämta vatten, men jag tycker säkert att det är lika jobbigt att köra bil ner till affären som ligger 2 kilometer bort.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0