Filosofi - Jaget

1. Reflektion och värdering: Anser du att du har en personlig identitet? Är den oföränderlig? Eller förändras den från dag till dag?


Jag anser att vi har en personlig identitet och jag tror att den är i ständig förändring också. Hur mycket man förändras är olika. Hur ofta hör man inte "Han har blivit helt ny människa" eller "det var inte den Bosse jag blev kär i för tio år sedan"? Jag anser att alla förändras mer eller mindre. Vissa kriminella som har suttit av sitt straff har lärt sig en läxa och förändrats medan många andra faller tillbaka till samma mönster som tidigare. Jag menar inte att den som förändrats till det bättre har en ny identitet utan bara att han har ny tankar och värderingar.

Går jag ner på torget idag så är det ju inte samma torg som dagen innan. Det är en annan luft, byggnaderna har blivit en aning solblekta sen igår. Folk har också förändrats lite grann, kanske har det skett ett dödsfall, så folk är lite nedstämda. Jag får inte samma känslor som dagen innan.

"Man kan inte två gånger kliva ner i samma flod" som Herakleitos sa.


21. Reflektion och värdering: Vad anser du om den unge mannen? Vad är sens moralen i anekdoten?


Jag tror att den unge mannen försökte lyfta sig själv. Jag tror att sensmoralen i denna anekdot är att man inte kan se sitt jag med sitt jag. Ungefär som du inte kan fånga din högerhand med din högerhand eller lyfta dig själv. I och med att han försöker förstå jaget så skapas en idé om jaget i jaget.


6. Reflektion och värdering: Anser du att du kan lova en annan människa kärlek i nöd och lust tills döden skiljer er åt? Är du densamma tjugo år senare?


Eftersom vi förändras så finns ju risken att kärleken dör. Jag tror att kärlek kan dö som en följd av att vi förändras. Ingen människa kan lova en annan det. Jag tror att man kan älska en människa livet ut, men inte att man kan veta det i förväg.

Kanske är det därför man gifter sig, att det är därför det är någonting så fint. För att man älskar någon och tror och hoppas att man kommer att vara med den personen hela livet. Om man kunde veta med 100 procents säkerhet så skulle det kanske inte vara samma sak?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0