Filosofi - Kantianism

2. Reflektion och värdering: Kan du tänka dig att du har vissa begrepp som kommer före erfarenheten?


Definitivt tror jag att känslan ofta kommer före erfarenheten. När vi ramlar försöker vi ta emot kroppen, inte av erfarenhet, utan för att kroppens reflexer är styrda för att skydda oss själva. Det ligger i genetiken, och finns där för att skydda människans överlevnad. Vårat mål är, om man inte lider av någon sjukdom, att försörja kroppens behov, och det ligger inte i erfarenheten, utan i känslan. Min åsikt är då, likt Darwin, att målet för människan är att vara "hel och frisk" för att undgå döden. Vi har aprioriska instinkter, ett exempel är att en utvecklad människa inte skadar ett barn, då de anses vara söta och försvarslösa.

6. Reflektion och värdering: Kan du tänka dig ditt medvetande som en fabrik som bygger världen med egna ritningar och verktyg?

Ja, liksom djur uppfattar världen olika, gör även vi människor det. Om jag, tillsammans med en annan person skulle sitta och se på ett debattprogram i TV skulle vi inte ha samma åsikter om allt efter. Om det vore en politisk debatt mellan vänsterpartiet och moderaterna, skulle kanske jag efter tycka att folkpartisten hade rätt, medan den andre skulle tycka att vänsterpartisten hade helt rätt.
Vi kan anta att de inte sa samma sak, men vi fick båda höra samma debatt, vi har samma material att grunda våra åsikter på, men eftersom att vi är olika, tycker vi sen olika. Man kan då säga att våra värderingar är ritningarna medan vi är verktygen.


22. Reflektion och värdering: Anser du att vi lever i olika världar eller skapar vi samma värld?


Vi lever alla i samma värld, och de människor jag känner till lever på samma planet. Men vi har ändå olika uppfattningar om världen. Vi uppfattar världen utefter våra scheman, som psykologin säger, eller enligt våra värderingar, som jag jämförde med ritningar ovan. Världen är alltså densamma för alla, men är inte beroende av vad vi tänker och tycker, men av vad vi gör. Uppfattningarna skapar var och en i sin hjärna.


Kommentarer
Postat av: Maja

fattar igenting även om det är intressant

2010-11-16 @ 19:06:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0