Filosofi - Människan

Människan


8. Reflektion och värdering: Anser du att människan är skapad till Guds avbild? Anser du att människan är överlägsen alla andra djur i att överleva? Att hon är smartast och mest utvecklad mentalt sett?


Nu är det ju så att jag inte tror på Gud, men jag får tänka hypotetiskt. Jag tror inte att människan skulle vara skapad till guds avbild. Människan är helt klart det smartaste och mest välutvecklade djuret, men det kan nog bero på att vi utvecklas och har gjort det genom alla tider. Kanske ligger vi bara snäppet före andra djur. Kanske har bläckfiskar sjukhus med läkare och egna McDonald's med snabbmat om 2000 år.


10. Reflektion och värdering: Anser du att det finns synd? Att den ärvs av generationer, ungefär som DNA?


Eftersom jag inte är troende så tror jag inte att det finns någonting som synd och absolut inte att den skulle kunna ärvas i generationer. Jag tror inte att det är nyttigt för en människas psykiska hälsa att gå omkring och vara rädd för att synda. Det måste ge dålig självkänsla och en osäkerhet hos personen. Jag tror att om det skulle finnas en Gud, så skulle han nog vilja att vi människor skulle visa honom / henne tacksamhet genom att njuta av livet. Följa drömmar och vara lyckliga. Kanske trodde man på sådana saker förr i tiden. Eftersom vi ärver egenskaper från våra föräldrar kanske det var detta de trodde var synd. T.ex. om Pappan var alkoholist, så kan ju sonen löpa stor risk att också bli alkoholist. Kanske var det liknande saker de kallade synd. Eller så kanske det är synden som ärvs vidare?


15. Reflektion och värdering: Anser du att mäns intellekt skiljer sig på något sätt från kvinnors?


Jag håller inte med honom om att slaveri är rätt, men jag kan hålla med om att det finns skillnader när det gäller mäns respektive kvinnors kognitiva scheman. Jag tror att män och kvinnor tänker olika varandra. Kanske är det inlärt eller så är det genetiska skillnader. Undersökningar har visat att män har ett mer logiskt tänkande medan kvinnor ska vara bättre på språk och läskunnighet. Jag menar inte att det ena könet är "dummare" än det andra, men att vi är olika varandra och har olika talanger. Kvinnor har mycket mindre hjärnor än män, dock har detta bevisats inte spela någon roll i förhållande till intelligens


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0