Filosofi - Etik

2. Anser du att läkare alltid bör rädda liv och aldrig döda någon patient, även när anhöriga vill det ?


Jag har en liberal syn på livet, och tycker människor ska få bestämma över sina liv. Eutanasi är dock någonting som är komplicerat. Om man lider så mycket att man vill dö och man vet att det inte kommer att bli bättre, så borde man få sin vilja igenom. Nu menar jag fysisk smärta, som säkert också smittar av sig så patienten mår dåligt psykiskt.

Det finns ett exempel på en patient som skulle få en ny medicin som skulle göra så hon skulle må bättre. Då sa patienten som var 85 år gammal; Jag vill inte ha medicinen, för jag vill inte må bättre, jag vill dö. I sådana fall som detta kanske man borde förbättra livskvaliteten för patienten som bodde på ett äldreboende. De kan förbättra sina liv genom att hitta hobbys och ljuspunkter i vardagen.

Dödar man människor som inte ens fått prova på att leva eller blivit tillfrågade om de vill dö, så borde det inte heller eutanasi vara emot lagen.


4. Anser du att det vore rätt att döda vissa människor för att hjälpa andra? Alltså inte att konsekvenserna är bra utan att handlingen är moraliskt riktig?


Vad är ett livsvärdigt liv egentligen? Det kan väl bara var och en känna för sig själv. Men visst kan man tycka att vissa inte har ett livsvärdigt liv. Eller snarare att det de tycker är ljuspunkterna i livet egentligen är sjukt och kriminellt och därför enligt våra normer inte livsvärdigt.

Antag att det finns en våldtäktsman som härjar omkring. Skulle denna göra någonting mot en anhörig, tycker jag att det är moraliskt riktigt att döda den personen. Jag kan omöjligt veta hur det skulle kännas att utföra det, eller efteråt, eller om jag egentligen skulle kunna göra det, men jag tror inte att jag skulle känna någon som helst skam över det. Jag håller med Glover att man inte behöver vara ett monster för att den en person, även om man tänker sig ett mord som väldigt brutalt. Om någon skulle ta livet av en kriminell, ( kanske våldtäktsman, seriemördare t.ex. ) så tycker inte jag att han är ett monster, om han har en bra anledning till det.

Det är ju vad utilitarism handlar om, att maximera det goda för det största antalet.


18. Anser du att vi alla har en lag skriven i hjärtat? En hjärtats lag?


Jag tror inte att vi har en lag skriven inom oss. Vårt beteende och vårt samvete är någonting som formas under uppväxten. En människas kemikaliska uppbyggnad har också betydelse. T.ex. så har det bevisats att serotoninhalten är en faktor som påverkar känslor och humör. Jag tror på naturvetenskapen.

Föds vissa utan den naturliga lagen då eller? T.ex. mördare och pedofiler. Jag tror att det är våra föräldrar som är den naturliga lagen. Det är de som lär oss vad som är rätt och fel. Så i princip är samhället den naturliga lagen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0